ADN Beursanalyse

| home | werkwijze | aex aandelen | amx aandelen | agenda | begrippen | historie | |

  • De Nederlandse beurs lijkt gezien de kleine candle van vandaag tevreden met een slotstand rond 347 aan het eind van het jaar. Met een halve beursdag (tot morgen 14.00u) te gaan zat er vandaag niet veel beweging in. We kwamen licht onder de lijn x, maar nog niet genoeg om al van een geldige daling onder de lijn te kunnen spreken. Bovendien zou ik de lijn ook nog iets lager kunnen tekenen en dan liggen we er precies op, het is echter niet mijn gewoonte om lijnen te gaan verplaatsen.

  • Over de uurgrafiek is ook niet veel te vertellen, we bewogen slechts zijwaarts.

  • Over de manier waarop die zijwaartse beweging tot stand kwam valt in de 15min grafiek wél iets bijzonders te vertellen. Er was vandaag wel degelijk verkoopdruk, maar die werd teniet gedaan. Dat blijkt overduidelijk uit de drie candles waar ik een pijl bij geplaatst heb. Alle drie candles zijn van binnen ongekleurd, hetgeen wil zeggen dat de index aan het eind van het desbetreffende kwartier hoger stond dan aan het begin. De onderkant van de candles zijn dus de eerste koersen van de candles, in alle drie de gevallen was er dus sprake van een gap doordat de index ten opzichte van de voorgaande candle als het ware met een klein sprongetje naar beneden ging. Die gaps werden echter razendsnel gesloten, het was alsof de kopers klaar zaten om meteen extra orders in de markt te leggen. Hierdoor was aan het eind van de candle de schade weer ongedaan gemaakt. Dergelijke gaps ontstaan in een lege markt gemakkelijker dan normaal omdat één verhoudingsgewijs flinke verkooporder de index al snel doet dalen. Het snelle herstel toont evenwel dat er kopers waren die daar meteen op reageerden, zij willen de index dus absoluut op het huidige peil houden. De beurs doet dus zijn best om het gezicht te redden door zich vast te klampen aan de winst van 2,8% die we ten opzichte van het slot van vorig jaar hebben behaald. De belegger die de beurs het afgelopen jaar heeft gevolgd zal zich hierdoor naar ik veronderstel niet laten bedotten, ik betwijfel daarom of dit spel wel zin heeft. Zo duidelijk zichtbaar als vandaag heeft men het echter nog niet gespeeld en ik vond het de moeite waard om u dat te laten zien.

Resumerend:  

De beurs richt zich op een slotstand boven 347, dat is vandaag wel gebleken uit de manier waarop vandaag tot drie maal toe een daling werd afgewend. Er zijn kennelijk partijen die zich om de een of andere reden geroepen voelden de index van afglijden te redden en dat resulteerde in het ontstaan van een kleine candle in de daggrafiek. Die candle wekt dus de illusie dat er niets gebeurde, maar niets is zoals u met mij in de 15min grafiek heeft kunnen constateren minder waar. Morgen rest ons een halve beursdag, de Euronext beurzen sluiten net na 14.00u met een slotveiling. Ik veronderstel daarom dat het de beurs niet veel moeite meer zal kosten het huidige niveau te handhaven en zo zullen we met een winst van 3% voor de AEX index het jaar uit gaan.

En dan nog dit.... 

Nederlands weggebruikers hebben in 2004 weer langer in de file gestaan. De filezwaarte -die wordt gedefinieerd als de lengte maal de duur van de files- nam dit jaar volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat met 11% toe. We worden naar mijn mening geconfronteerd met de gevolgen van jarenlange nalatigheid. Verkeersknooppunten waar het verkeer belemmering ondervond werden maar in beperkte mate aangepakt, een spitsstrook hier en een extra stukje asfalt daar, maar er werd geen structurele actie ondernomen. Politieke partijen en maatschappelijke groeperingen wisten dit met een beroep op het milieu te voorkomen. Files kosten ons handen vol geld, op jaarbasis is dat 2,2 miljard euro. U leest het goed, we doen onze economie door het uitblijven van maatregelen een schade van $2.200.000.000,= per jaar, ruim 42 miljoen euro per week. Het is een algemeen gehoorde conservatieve schatting, belangenvereniging als Transport en Logistiek Nederland schatten de schade nog veel hoger. Het wordt tijd hier iets aan te gaan doen, temeer daar we alle zeilen bij moeten zetten om onze economie op gang te krijgen. Ik denk dan niet aan het verhogen van de lasten voor het gebruik van de wegen, want dan laat je het bedrijfsleven indirect voor de kosten opdraaien. Ik denk aan de aanleg van nieuwe bruggen en het verbreden van wegen. Het is de overheid die dient te investeren in infrastructurele zaken, de baten in de vorm van een verbeterde economie vloeien dan vanzelf terug in de overheidskas. Het vergt wel enige durf, maar het zal zonder enige twijfel rendabeler zijn dan een Betuwelijn waar niemand op zit te wachten. Weg dus met die politieke stokpaardjes, we moeten investeren in de economie. -Ad-

 

Naar boven