-
De Nederlandse beurs lijkt gezien de kleine candle van
vandaag tevreden met een slotstand rond 347 aan het eind van het jaar.
Met een halve beursdag (tot morgen 14.00u) te gaan zat er vandaag niet
veel beweging in. We kwamen licht onder de lijn x, maar nog niet genoeg
om al van een geldige daling onder de lijn te kunnen spreken. Bovendien
zou ik de lijn ook nog iets lager kunnen tekenen en dan liggen we er
precies op, het is echter niet mijn gewoonte om lijnen te gaan
verplaatsen.
-
Over de manier waarop die zijwaartse beweging tot stand
kwam valt in de 15min grafiek wél iets bijzonders te vertellen. Er was
vandaag wel degelijk verkoopdruk, maar die werd teniet gedaan. Dat
blijkt overduidelijk uit de drie candles waar ik een pijl bij geplaatst
heb. Alle drie candles zijn van binnen ongekleurd, hetgeen wil zeggen
dat de index aan het eind van het desbetreffende kwartier hoger stond
dan aan het begin. De onderkant van de candles zijn dus de eerste
koersen van de candles, in alle drie de gevallen was er dus sprake van
een gap doordat de
index ten opzichte van de voorgaande candle als het ware met een klein
sprongetje naar beneden ging. Die gaps werden echter razendsnel
gesloten, het was alsof de kopers klaar zaten om meteen extra orders in
de markt te leggen. Hierdoor was aan het eind van de candle de schade
weer ongedaan gemaakt. Dergelijke gaps ontstaan in een lege markt
gemakkelijker dan normaal omdat één verhoudingsgewijs flinke
verkooporder de index al snel doet dalen. Het snelle herstel toont
evenwel dat er kopers waren die daar meteen op reageerden, zij willen de
index dus absoluut op het huidige peil houden. De beurs doet dus zijn
best om het gezicht te redden door zich vast te klampen aan de winst van
2,8% die we ten opzichte van het slot van vorig jaar hebben behaald. De
belegger die de beurs het afgelopen jaar heeft gevolgd zal zich hierdoor
naar ik veronderstel niet laten bedotten, ik betwijfel daarom of dit
spel wel zin heeft. Zo duidelijk zichtbaar als vandaag heeft men het
echter nog niet gespeeld en ik vond het de moeite waard om u dat te
laten zien.
Resumerend:
De beurs richt zich op een slotstand boven 347, dat is vandaag wel
gebleken uit de manier waarop vandaag tot drie maal toe een daling werd
afgewend. Er zijn kennelijk partijen die zich om de een of andere reden
geroepen voelden de index van afglijden te redden en dat resulteerde in het
ontstaan van een kleine candle in de daggrafiek. Die candle wekt dus de
illusie dat er niets gebeurde, maar niets is zoals u met mij in de 15min
grafiek heeft kunnen constateren minder waar. Morgen rest ons een halve
beursdag, de Euronext beurzen sluiten net na 14.00u met een slotveiling.
Ik veronderstel daarom dat het de beurs niet veel moeite meer zal kosten het
huidige niveau te handhaven en zo zullen we met een winst van 3% voor de AEX
index het jaar uit gaan.
En dan nog
dit....
Nederlands weggebruikers hebben
in 2004 weer langer in de file gestaan. De filezwaarte -die wordt
gedefinieerd als de lengte maal de duur van de files- nam dit jaar volgens
het ministerie
van Verkeer en Waterstaat met 11% toe. We worden naar mijn mening
geconfronteerd met de gevolgen van jarenlange nalatigheid.
Verkeersknooppunten waar het verkeer belemmering ondervond werden maar in
beperkte mate aangepakt, een spitsstrook hier en een extra stukje asfalt
daar, maar er werd geen structurele actie ondernomen. Politieke partijen en
maatschappelijke groeperingen wisten dit met een beroep op het milieu te voorkomen. Files kosten ons
handen vol geld, op jaarbasis is dat 2,2 miljard euro. U leest het goed, we
doen onze economie door het uitblijven van maatregelen een schade van
$2.200.000.000,= per jaar, ruim 42 miljoen euro per week. Het is een
algemeen gehoorde conservatieve schatting, belangenvereniging
als Transport en Logistiek Nederland schatten de schade nog veel hoger. Het
wordt tijd hier iets aan te gaan doen, temeer daar we alle zeilen bij moeten
zetten om onze economie op gang te krijgen. Ik denk dan niet aan het verhogen van
de lasten voor het gebruik van de wegen, want dan laat je het bedrijfsleven
indirect voor de kosten opdraaien. Ik denk aan de aanleg van nieuwe bruggen
en het verbreden van wegen. Het is de overheid die dient te investeren in
infrastructurele zaken, de baten in de vorm van een verbeterde economie
vloeien dan vanzelf terug in de overheidskas. Het vergt wel enige durf, maar
het zal zonder enige twijfel rendabeler zijn dan een Betuwelijn waar niemand
op zit te wachten. Weg dus met die politieke stokpaardjes, we moeten
investeren in de economie. -Ad-
Naar boven
|