ADN Beursanalyse

| home | werkwijze | aex aandelen | amx aandelen | agenda | begrippen | historie | reageren |

  • Het koersverloop van vanochtend heeft me een nieuwe lijn doen tekenen in de grafiek, namelijk lijn i. De beweging naar beneden blijft intact zolang we ons onder lijn i bevinden.
  • Een lezer vroeg me waarom ik zoveel belang hecht aan de vlag e-s in de daggrafiek en het dalend kanaal hierboven bovendien niet als vlag behandel. Het belangrijkste deel van het antwoord is dat ik me steevast laat leiden door de grafiek met het langste tijdsvenster en dat is de daggrafiek. De uurgrafiek en kwartiergrafiek zijn ondergeschikt aan die daggrafiek. Zolang we in de daggrafiek onder lijn s blijven handhaaf ik op grond daarvan mijn dalingsverwachting. Het tweede deel van het antwoord betreft de hellingshoek van het dalend kanaal h-i. De hoek waaronder dit kanaal daalt is ongeveer gelijk aan de hoek waaronder de stijging van de voorgaande dagen plaats vond. Dit brengt me ertoe het veeleer als een dalend kanaal te zien dan als een vlag. Een vlag is namelijk het betrouwbaarst als er sprake is van een beperktere hellingshoek.
  • Dat neemt niet weg dat de aandelenmarkt duidelijk probeert een daling te voorkomen. Er is een hogere bodem ontstaan binnen het kanaal, waarmee de markt aangeeft naar boven te willen. Ik let daarom scherp op de nieuwe lijn i, breken we door die lijn en door het 38,2% niveau rond 252,8 dan winnen de kopers de strijd. Er volgt dan een stijging naar het 50% niveau rond 253,8 of het 61,8% niveau rond 254,9. Blijven we daarentegen onder lijn i dan kunnen we de daling zo alsnog hervatten, daarom houd ik momenteel mijn blik nog naar beneden gericht. Er bekruipt me bij het afronden van deze update rond 12.23u overigens wel wat twijfel, zojuist sprong de index weer naar boven en daaruit blijkt dat de markt toch wel erg graag een stijging ziet. Ik ben benieuwd of dit tot een doorbraak van lijn i leidt. -Ad Nooten-

(geplaatst vrijdag 30 jan 12.26u)

 

                                                                                 

     Hier ziet u de stand van de AEX op het moment dat u deze pagina opvroeg: