Wat is me opgevallen?
vrijdag 3 jan 2020
|
|
|
-
Het aandeel WDP is
gisteren gesplitst in een verhouding van 1:7, waardoor we vanaf
nu fors lagere koersen in de grafieken van het aandeel zullen
zien. Beleggers kregen voor ieder aandeel echter zeven nieuwe
aandelen terug, waardoor hun positie niet werd aangetast. Het
vergroot de verhandelbaarheid van het fonds en zou dus goed zijn
voor het toekomstig koersverloop van de stukken. Die zijn nu
optisch goedkoper en theoretisch dus aantrekkelijker. Een
voortzetting naar boven komt tot stand bij een stijging boven
€ 24,70, een eventuele daling onder € 21,60 zou daar
daarentegen een einde aan maken aan de mogelijkheid van een
opwaarts vervolg.
|
-
De
Amerikaanse aanval in Bagdad van vannacht zorgde
voor een stijging van de olieprijs. De prijs stond
vanmorgen om elf uur 2,7% boven het slot van
gisteren en ter hoogte van de voorgaande top rond
$ 63,35. Eerder brak olie al door de dalende
lijn f, wat het beeld al sterker maakte. Wordt de
top rond $ 63,35 blijvend doorbroken dan maakt
dat de top bij $ 66,60 erg belangrijk voor de
vervolgontwikkeling. Zolang de olieprijs onder die
top blijft heeft het verloop nog niet al te grote
gevolgen, iets dat zou veranderen zou dit hoogste
punt dat dit jaar tot nog toe werd bereikt wel
worden uitgenomen.
-
De
olieprijsontwikkeling heeft al wel zijn gevolgen
voor enkele Nederlandse fondsen, dat ziet u aan de
grafieken die volgen.
|
|
|
-
In de daggrafiek
van Royal Dutch Shell was op 30 december jongstleden een
vlag
afgerond. Gisteren werd bij een herstel de onderkant van de vlag getest
en die zou normaliter weerstand hebben gevormd. De stijging van
de olieprijs zorgde echter voor een terugkeer in de vlag,
waardoor dat patroon ongeldig werd en het technische beeld dus
sterker. Het wordt deze en volgende week zien wat het verloop
wordt ten opzichte van de top rond € 27,50 uit november van
het afgelopen jaar. Dat wordt nu belangrijk. Bij een lagere top
kan alsnog een daling volgen, een terugkeer bij de top zou dat
veranderen.
|
-
AirFrance-KLM
ondervindt nadelen van de hogere olieprijs,
kerosine is namelijk een zware kostenpost voor het
bedrijf. De koers van dit aandeel heeft vanmorgen
dus te lijden onder de prijsstijging van olie. De
bodems rond € 9,85 zijn doorbroken en dat niveau
wordt nu een potentieel weerstandsniveau. De stippellijn
rond € 8,60 is zolang de olieprijs blijft
stijgen het doel in deze grafiek. Zou de olieprijs
toppen dan mogen we in dit aandeel een bodem
verwachten. -Ad Nooten-
|
|
Geplaatst
vrijdag 3 jan 2020 12.02u
Eerder
verschenen in deze rubriek
Naar boven
|