-
We hebben vandaag
een sprong van een half procent gemaakt doordat we direct bij
opening met een gap
naar boven openden, waarna de snel geboekte winst met succes
werd verdedigd. Dat laatste was overigens niet zo'n verdienste
daar de Amerikaanse beurzen vandaag gesloten bleven en het
volume in Amsterdam dientengevolge licht was. Dat neemt
natuurlijk niet weg dat de bulls goed van deze situatie hebben
weten te profiteren.
-
Het gap van
vanmorgen is door deze ontwikkeling open gebleven en dat is voor
mij aanleiding om voor morgen met een daling rekening te houden
waarmee we het gap alsnog gaan sluiten. Hiervoor is een daling
naar 503,3 nodig. Eigenlijk hield ik daar vandaag al rekening
mee, maar het koste kopers in deze dunne
markt geen enkele moeite om de index op een zodanige manier
te sturen dat dat voorkomen werd. Morgen weer een dag zullen we
maar zeggen.
-
De index staat met
de candle van vandaag precies tegen de lichtgrijze lijn c die ik
afgelopen vrijdag als voorlopige lijn in de grafiek tekende, wat
wil zeggen dat de lijn nog als weerstandslijn zou kunnen gaan
fungeren. We zullen morgen weten of dat zo is.
-
De daggrafiek met Bollinger
Bands ondersteunt de aanname dat we morgen naar beneden
gaan, de index bevindt zich namelijk boven deze indicator en dat
is over het algemeen geen situatie die lang voorduurt. De enige
manier waarop dit gecorrigeerd kan worden is door een zijwaartse
beweging waarmee de bovenste lijn van de indicator als het ware
in staat gesteld wordt de index in te halen of natuurlijk door
een daling van de beursgraadmeter waarmee deze weer binnen de
banden terecht komt.
-
U ziet in de
uurgrafiek dat het gap
dat vanmorgen ontstond met
name aan het eind van de ochtend effectief verdedigd werd.
Daarna werd er rond 505,4 netjes een vloertje onder de koersen
gelegd waar we niet meer onder kwamen waardoor het gap open
bleef. Ik ga er zolang we nog dicht bij het gap zijn van uit dat
we het alsnog gaan sluiten, dat wil zeggen dat het nog van een
daling naar 503,3 zou moeten komen.
-
Die daling
komt er pas als we morgen onder de stippellijn rond 504,9
geraken waar we aan het eind van de ochtend steun vonden.
Zolang we nog boven 504,9 zijn zou de markt nog kunnen
beslissen om het gap in tegenstelling tot mijn verwachting
open te laten.
Resumerend:
De Amerikaanse beurzen waren
vandaag gesloten en dat was te merken aan het koersverloop. De
index vormde door voorbeurs ingelegde orders bij opening een gap
dat gedurende de rest van de dag niet meer gesloten werd. De
winst bleek in deze dunne markt eenvoudig te verdedigen te zijn.
Ik verwacht dat het gap morgen alsnog gesloten gaat worden, want
dan zal het volume weer normaal en de beursgraadmeter wat minder
gemakkelijk te sturen zijn. Ik ontleen deze verwachting niet
alleen aan het gegeven dat gaps meestal gesloten worden, maar
ook aan het feit dat de index zich boven de Bollinger Bands in
de daggrafiek bevindt. We zullen dus op zijn minst teruggaan
naar 503,3, waarna het vervolg afhangt van de vraag of we daar
al dan niet steun vinden. De algehele trend is stijgend, ik ga
er daarom voorlopig maar van uit dat die steun er inderdaad zal
zijn.
En
dan nog dit...
Het is
niet mijn gewoonte om over lokale fondsen te schrijven, maar
vandaag wil ik daar vanwege een grote koerswinst van zo'n fonds
toch een uitzondering op maken.

-
Het gaat
om de daggrafiek van Antonov, een fabrikant van
versnellingsbakken. Het bedrijf maakte vandaag bekend een
overeenkomst te hebben gesloten met de Chinese autofabrikant
Geely en dat zorgde voor een koerswinst van 22,6%. Vorige
week al waren er geruchten aangaande deze samenwerking die toen
al voor een grote winst van 41% zorgden. Bezitters van het
aandeel zullen dus bepaald niet ongelukkig zijn met de gang van
zaken, al is er voor hen wel reden om de koersverloop de komende
tijd in verband met twee naderende weerstandsniveaus goed in te
gaten te houden. Aandeelhouders zouden in verband met deze
naderende weerstandsniveaus kunnen beslissen om afscheid van het
aandeel te nemen.
-
De koers
is namelijk bij de stippellijn door een top van september vorig
jaar aangekomen die net onder €2 ligt, dat is een punt waar
weerstand zou kunnen liggen. Boven die waarde ziet u op €2,18
een stippellijn door het hoogste punt van 2005 en dat is het
allerbelangrijkste weerstandsniveau. Antonov zal dat niveau
moeten breken om de stijgende trend voort te kunnen zetten. Het
is nu aan de aandeelhouders om te beslissen of de samenwerking
met Geely voldoende perspectief biedt om na de enorme stijging
die het lokaal genoteerde fonds al heeft gekend ook met deze
twee barrières af te rekenen. -Ad
Nooten-
Naar boven
|