-
De
AEX-index is naar boven uit de wig f-g gebroken en dat
is een ongebruikelijke ontwikkeling. Gewoonlijk zie je
bij zo'n wig namelijk een beweging omlaag. De graadmeter
zou op grond van deze opwaartse uitbraak verder moeten stijgen. Kijk ik
echter naar de candle die is gevormd dan acht ik het
mogelijk dat de aandelenindex ondanks het slot boven
lijn f toch nog naar beneden gaat. De candle is als hammer
namelijk een potentieel toppatroon. Ik kijk morgen met
nieuwsgierigheid naar het koersverloop, benieuwd of de
hammer als top bevestigd wordt door middel van een rode
candle. Als die bevestiging er komt dienen we
daaropvolgend rekening te houden met een mogelijke
uitbraak naar beneden uit de formatie f-g.
-
De
ontwikkeling blijft daarentegen positief indien de
aandelengraadmeter boven lijn f blijft en door het
hoogste punt 357,8 van de hammer breekt. Dat zou de
index namelijk verder doen oplopen naar 359, het doel
van de wijder wordende driehoek w-w' dat we op 1,2
indexpunt zijn genaderd.
-
De
belangrijke stap boven lijn f werd feitelijk voorbeurs al gezet, want
het koersverloop voorafgaand aan de opening resulteerde
in een opening die precies boven de top van afgelopen
vrijdag en die lijn. Knap werk, precies genoeg gedaan.
De AEX steeg daarna nog wat verder, maar dat hield geen
stand. De index keerde terug f en vond daar nog net
steun. We zouden vanuit het gegeven dat hier steun lag morgen
weer verder
omhoog kunnen gaan.
- De laatste candles in de
kwartiergrafiek vormen evenwel een nog niet afgeronde vlag,
een patroon waaruit blijkt dat er morgen een daling zou
volgen. Bij een vlag waaraan een daling voorafging zie
je namelijk veelal een uitbraak naar beneden. Komt die
uitbraak er inderdaad dan geeft dat een doel van 356
punten. Daar kijk ik dan of er eventueel een terugkeer
naar de stippellijn rond 354,9 op volgt.
- De reden dat ik daar
specifiek op let is dat er een hoofd
en schouders patroon zou zijn afgerond als het vanmorgen van een
daling onder 354,9 was gekomen. De opening
boven de top op 356,2 die het hoofd had kunnen worden
zorgde ervoor dat dit patroon zich niet meer kon
ontwikkelen.
Ik ben nu uitermate geïnteresseerd om te zien of de index
morgen alsnog naar 354,9 gaat en, in het geval dat
daadwerkelijk gebeurt, of de index daar dan eventueel
ook doorheen zakt. Er zou dan een daling naar
lijn d volgen.
Resumerend:
Er is een uitbraak naar
boven uit de wig f-g gerealiseerd, wat een ongebruikelijke
ontwikkeling is. Zo'n uitbraak betekent in principe een
vervolg naar boven. Zou de index morgen boven lijn f blijven
en door 357,8 breken dan gaat zij door naar 359. Dit is het
doel van de omgekeerde driehoek w-w' in de daggrafiek waar
we inmiddels niet ver meer van zijn verwijderd. Dit laatste
is overigens een reden om goed te gaan kijken naar een
eventuele omkeer. De hammer van vandaag zou die omkeer eventueel in kunnen
luiden als
er morgen ter bevestiging een daling op volgt. De
AEX zou dan terugkeren in de wig f-g, waarop we dan rekening
zouden moeten gaan houden met een eventuele uitbraak naar
beneden uit het patroon. Eerst zou ik mijn aandacht dan
overigens op 356, 354,9 en lijn d gaan richten, zoals u
heeft kunnen lezen. De markt leek aan het einde van de
handelsdag al rekening te houden met een daling, want er
ontstond een vlag. Breken we naar beneden uit die vlag dan
gaan we daadwerkelijk naar 356 of eventueel lager, breken we
nochtans naar boven uit het patroon dan effent de markt de
weg naar boven weer voor de AEX.
En
dan nog dit...
Een lezer vroeg me of ik
eens naar het koersverloop van de Dow Jones Transportation
Average wilde kijken, dit vanwege een bijzondere stijging.
Het is een index die ik gewoonlijk niet volg, je kunt als
eenling tenslotte niet overal naar kijken. Het bleek echter de
moeite waard.

- U ziet de maandgrafiek
van deze index, waarbij ik opmerk dat de laatste candle
die van deze maand is en dus nog van vorm zal
veranderen. De stap die deze maand wordt gezet is met
nog maar vier beursdagen in januari te gaan echter
al wel duidelijk. De Dow Jones Transportation Average is
door toppen uit de jaren 2007, 2008 en 2011 gebroken,
wat een gigantisch omgekeerd
hoofd en schouders patroon heeft doen ontstaan. De grote vraag is nu
of de Dow Jones en S&P500 het voorbeeld van de
transportindex gaan volgen en eveneens met voorgaande
toppen uit 2007 af gaan rekenen. Het zou zomaar kunnen. Voor wat
deze grafiek betreft geldt in ieder geval dat de
belangrijke doorbraak stand houdt zolang deze index
boven de stippellijn rond 5490 blijft. -Ad Nooten-
Geplaatst
maandag 28 jan 2013, 18.45u.
Eerder
vandaag verschenen de volgende updates:
28 jan 09.15u: Opening
boven top vrijdag en lijn f
28 jan 10.00u: Steun
bij doorbroken top en lijn
28 jan 11.00u: Beursgraadmeter
verder opgelopen
28 jan 12.00u: Wigvorm
ontstaan in koersverloop
28 jan 13.00u: Nog
letten op dezelfde grenzen
28 jan 14.15u: Er
is een rechthoek in ontwikkeling
28 jan 15.00u: AEX
nog steeds binnen het patroon
28 jan 16.00u: Uitbraak
werd snel teruggedraaid
28 jan 17.00u: Laatste
half uur wordt spannend
Overzicht
van eerder in En
dan nog dit... besproken onderwerpen
Naar boven
|