-
Op
het moment waarop ik mijn vorige analyse van Air
France - KLM in augustus vorig jaar schreef stond het
aandeel bij de onderkant van het
kanaal m-m' dat u met lichtgrijze lijnen in de grafiek
ziet. Het fonds brak vervolgens uit het kanaal, keerde
even terug binnen het patroon en daalde vervolgens weer.
Op zich ligt het nu voor de hand om van een daling uit
te gaan.
-
De
ontwikkelingen ten opzichte van het kanaal zijn echter
niet meer relevant. Daarom gaf ik het de onopvallende
lichtgrijze kleur en haalde het in de andere grafieken,
waar we zo komen, geheel weg. Het is namelijk het
koersverloop ten opzichte van de stippellijnen net onder
5,70 en 8,80 dat bepalend wordt voor wat volgt. Ik
zal u dat aan de hand van de weekgrafiek laten zien.
-
Er zijn
twee mogelijke scenario's die ik wil schetsen. De eerste
is die van een daling onder de stippellijn in de buurt
van 5,70. Die daling zou de afronding van een enorm
hoofd
en schouders patroon geven. Het koersdoel zou negatief zijn, daar
hebben we dus niets aan. De ontwikkeling zou echter erg
slecht zijn. Kijkt u nog even naar de maandgrafiek dan
ziet u dat het fonds dan in ieder geval naar de bodem
uit 2012 rond 3 zou gaan, met een reλle kans op een
voortzetting onder die belangrijke grens.
-
Gelukkig
is er ook een positief scenario. Breekt het aandeel naar
boven door de stippellijn rond 8,80 dan betekent dat
de afronding van een omgekeerd
hoofd en schouders patroon, waarvan het koersdoel zich laat berekenen
op 11,90. De koers van het aandelenfonds zou dan
terugkeren naar de toppen uit april en juni 2014.
-
De
conclusie is gerechtvaardigd dat beleggers in het
aandeel voor een belangrijke keuze staan. Wordt het
gekocht de komende tijd of verkocht, dat maakt zoals u
ziet nogal wat verschil.
-
In de
daggrafiek staat een rechthoekige driehoek en dat is een
potentieel omkeerpatroon. Het wordt gevormd door lijn o
en de stippellijn rond 7,30. Wordt dit afgerond met
een uitbraak naar beneden dan is een daling naar de
stippellijn rond 5,70 waarschijnlijk en moeten we
gaan kijken of dat vervolgens eventueel leidt tot de
afronding van het hoofd
en schouders patroon uit de weekgrafiek.
-
Een
uitbraak naar boven uit de driehoek zou het onbruikbaar
maken en een stijging naar de stippellijn rond 8,80
geven. Daar zou het dan een kwestie zijn van volgen of
de grens eventueel doorbroken wordt en zo het besproken omgekeerd
hoofd en schouders patroon wordt afgemaakt.
-
Gebruikelijk
bij deze driehoek is een uitbraak naar beneden,
vooralsnog ziet het er dus niet goed uit voor dit fonds.
Resumerend:
De markt is niet ver meer
van het nemen van een belangrijke beslissing voor Air France
- KLM. Ze heeft de keuze uit de vorming van een hoofd en
schouders patroon en een omgekeerd hoofd en schouders
patroon, formaties met een geheel tegengesteld vervolg. Een
daling onder 5,70 zou de vorming van het hoofd en
schouders patroon betekenen en een vervolg naar 3 en
waarschijnlijk ook lager inhouden. Een stijging boven
8,80 daarentegen zou aangeven dat de markt kiest voor
hogere koersen. Het aandeel zou terugkeren naar toppen uit
april en juni 2014 rond 11,90. Een daling naar 3 en
lager of een stijging naar 11,90, het maakt nogal wat
verschil. De huidige situatie in de daggrafiek is niet
sterk, want de rechthoekige driehoek in die grafiek wijst op
een daling. Het wordt afgerond bij een gang onder 7,30,
wat dan een daling naar de cruciale grens 5,70 oplevert.
De kans op de vorming van het hoofd en schouders patroon is
dan heel groot. Bewerkstelligt de markt daarentegen een uitbraak naar
boven uit de driehoek (door lijn o) dan wordt dit patroon
ongeldig en volgt een stijging naar het andere cruciale
niveau 8,80. In dat geval is de kans op afronding van het
omgekeerd hoofd en schouders patroon groot. -Ad Nooten-
Geplaatst
vrijdag 6 feb 2015, 15.50u.
Eerder
van dit aandeel verschenen analyses:
180814:
Bij onderkant van een groot kanaal
150114:
Hogere bodem plus een doorbraak
260813: Grenzen
6 en 5,30 zijn belangrijk
080413:
Verloop met top en vlag negatief
291012:
Koers bij oude bodem, markt optimistisch
110912:
Sinds juni in een opwaartse beweging
090512:
Dalende trendlijn bepaalt beeld
181111:
Extreem laag koersdoel uit analyse
160611:
Naar beneden uit kanaal gebroken
020611:
Uitbraak uit stijgend kanaal dreigt
110211:
Na cijfers door trendlijn gezakt
141210:
Poging om door 23,6% niveau te breken
210710:
Kans op een daling het grootst
120210:
Afgerond voortzettingspatroon
261009:
Voortzettingspatroon in wording
260609:
Oude steun is nieuwe weerstand
150409:
Toch stijging gevolgd op patroon
060309:
Voortzettingspatroon in daling
Nieuwsoverzicht
Air France - KLM
Naar boven
|