-
In
de daggrafiek van de AEX-index is vandaag geen
verandering gekomen in de stand van zaken. De beursindex
staat nog altijd tussen de lijnen o en c en bevindt zich
in een dalende trend. Hierin komt pas verandering mocht
lijn c doorbroken worden, dat zou namelijk een
herstelfase inluiden. De wigvorm die is ontstaan door de
lijnen o en c wijst zoals ik gisteren beschreef op een
mogelijk einde aan de daling. Dit einde waarborgen kan ik vanwege de dalende trend echter niet, er
is zolang we ons onder lijn c bevinden ook een kans dat
we alsnog naar beneden door lijn o breken en zo
onverwijld doorgaan naar 218. Dat is namelijk het
koersdoel dat ik afgelopen vrijdag op grond van de
weekgrafiek noemde. De lijnen o en c naderen elkaar, wat
wil zeggen dat de aandelenmarkt snel zal moeten
besluiten welke lijn zij wil doorbreken. Een doorbraak
door een van beide lijnen zou tot meer duidelijkheid
leiden.
-
Kopers
en verkopers zijn de laatste dagen aan elkaar gewaagd en
bevechten elkaar op een steeds kleiner wordend
speelveld. Het gebied waar de strijd wordt uitgevochten
wordt begrensd door de lijnen p en p'. Vanmorgen vormde
lijn p' weerstand en vanmiddag lijn p steun. Het slot
lag vervolgens midden tussen de lijnen, waardoor zowel
kopers als verkopers morgen nog de gelegenheid hebben om
het spel naar hun hand te zetten.
-
Inmiddels
draait het morgen aan de bovenkant niet meer om lijn p',
maar om lijn c waar we onze aandacht bij opening op
dienen te richten. Zou het van een doorbraak door lijn c
komen dan is de kans dat lijn p' vervolgens eveneens
doorbroken wordt erg groot.
-
Zolang
lijn c echter niet doorbroken is blijf ik recht in de
leer en ga ik uit van een daling naar de stippellijn
rond 231,5. Een voortzetting naar lijn o is vervolgens
waarschijnlijk. Ik doe deze aanname op grond van mijn
gewoonte om bij nadering van een trendlijn in principe
nooit vooruit te lopen op een doorbraak daarvan. Dit
betekent dat ik veronderstel dat de lijn intact blijft
en dat impliceert een daling. Mocht lijn c toch
doorbroken worden, een optie die ik uiteraard wel open
houd, dan pas ik mijn analyse en mijn verwachting op
deze nieuwe ontwikkeling aan.
- Uit
de kwartiergrafiek vloeit voort dat de kans op een
daling momenteel zeker aanwezig is. De AEX wist
vanmiddag namelijk niet boven het 50% Fibonacci
niveau van de daling 242,8 - 233,8 te komen dat
rond 238,3 weerstand vormt. Kritische korte termijn
grens is morgen het hoogste punt van de voorlaatste
candle rond 238,8, doorbreken we die dan resteert op weg
naar lijn c nog maar één potentieel weerstandsniveau.
Ik doel op het 61,8% niveau rond 239,4 waar de opwaartse
beweging dan eventueel nog kan stoppen. Een doorbraak
door 239,4 zou ons naar lijn c brengen, een top rond
239,4 daarentegen zou in een daling resulteren.
- Dat
laatste geldt uiteraard ook mocht het 50% niveau door een
daling morgenochtend intact blijven. Dat zou me van een
daling onder lijn p doen uitgaan en van een voortzetting
naar 231,5 of lager.
Resumerend:
De
lijnen o en c in de daggrafiek naderen elkaar, waarmee ook
het moment dichterbij komt waarop de aandelenmarkt moet
besluiten welke lijn zij gaat doorbreken. Valt de keuze op
lijn c dan is dat de start van een herstelfase, kiest men
daarentegen voor een daling onder lijn o dan gaan we meteen
verder in de richting van het koersdoel 218 dat ik vrijdag
op grond van de weekgrafiek bepaalde. In de uur- en
kwartiergrafiek zijn de lijnen p en p' bepalend, de lijnen
vormden vandaag respectievelijk steun en weerstand. Het slot
van vandaag lag midden tussen de lijnen, waardoor de markt
feitelijk alle opties opengehouden heeft. De bal ligt als
het ware op de middenstip, met de kanttekening dat we niet
weten wie er morgen af mag trappen. Zijn dat de kopers
en komt de index boven 238,8 dan kan alleen het 61,8% niveau
rond 239,4 een stijging naar lijn c nog tegenhouden. Op een
stijging boven 239,4 zou een doorbraakpoging van die lijn
volgen. Mocht lijn c doorbroken worden dan denk ik niet dat
lijn p' de beweging nog zal stoppen, al kan dat uiteraard
wel. Trappen de verkopers af dan komt de bal
waarschijnlijk onder lijn p, wat een voortzetting naar de
stippellijn rond 231,5 zou veroorzaken. Er is alle kans dat
de bal vervolgens door rolt naar lijn o voor een
doorbraakpoging door die lijn. Wie morgen af mag trappen
wordt bepaald door het verloop in de VS en Azië en
uiteraard door de bewegingen van de Amerikaanse futures
voorbeurs. Daar valt met de huidige wispelturigheid van de beurzen
nu nog geen zinnig woord over te zeggen.
En
dan nog dit...
Neemt u het koersverloop van de Europese
indices van vandaag door dan zal u direct dat van de Duitse DAX index
opvallen. Deze graadmeter is vandaag namelijk met 11,3% gestegen en
doorbrak een dalende trendlijn. De vraag is hoe we dat op moeten vatten.
-
De
stijging van de DAX kwam vrijwel alleen op het conto van Volkswagen.
Dit aandeel, dat gisteren een slotkoers van €520 per aandeel kende,
sloot vandaag op een stand van €945. U leest het goed, negenhonderd
vijfenveertig euro. Het gaat om een koerswinst van 82%. Deze winst
werd bereikt door de aankondiging van Porsche dat zij nog dit jaar een
meerderheidsbelang in Volkswagen wil vergaren. Het nieuws veroorzaakte
een run op de aandelen. Hedgefunds
en andere partijen gokten de laatste tijd massaal op een daling, de
veronderstelling was dat Porsche gezien de malaise in de auto-industrie
geen haast zou maken met de overnameplannen. Het is moeilijk vast te
stellen hoeveel partijen speculeerden op een daling en in welke mate
zij dat deden. Vast staat wel dat een flink deel van de vrij
verhandelbare aandelen uitgeleend moet zijn geweest aan hedgefunds,
die deze vervolgens speculerend op een daling verkocht zouden hebben.
De bedoeling van een dergelijke constructie is de stukken op een lager
niveau terug te kopen, om vervolgens de aandelen terug te kunnen
leveren aan de eigenaar. Vanmorgen stond deze fondsen echter geen
enkele andere optie open dan deze aandelen tegen elke prijs terug te
kopen. Op een zeker moment was Volkswagen daardoor met een koers van
€1005 naar verluidt zelfs het duurste aandeel ter wereld, om uiteindelijk met de
enorme winst van 82% de dag uit te gaan.
-
Het
effect hiervan ziet u in de daggrafiek van de DAX, namelijk een slot
boven lijn y. Zonder deze uitzonderlijke ontwikkeling rond Volkswagen
was deze doorbraak er echter niet geweest, waardoor ik ervoor kies
deze te negeren. Zodra de rust rond de autofabrikant is weergekeerd
ontstaat pas weer een normale situatie. Dat zal naar ik vermoed niet
zolang duren. Porsche bezit al 42,6% van de aandelen, daarnaast is de
provincie Nedersaksen voor 20,1% eigenaar. Dat maakt het aantal vrij
verhandelbare aandelen klein en de koersreactie vandaag daarmee
extreem groot. Zodra de shortposities teruggedraaid zijn verdwijnt dat
effect. Zodra de koers de komende dagen hierdoor weer terugvalt weten we
vervolgens pas echt waar we met de DAX aan toe zijn. -Ad Nooten-
(geplaatst
dinsdag 28 okt 2008, 19.30u)
Eerder
vandaag verschenen de volgende updates:
28
okt 09.15u: AEX na winst in Azië hoger gestart
28
okt 10.00u: Winst AEX supersnel over in verlies
28
okt 11.00u: Nieuwe stijgingspoging graadmeter
28
okt 12.00u: Doorbraakpoging 61,8% niveau
28
okt 13.15u: Verbazing bij stijging AEX-index
28
okt 14.00u: Aandelenmarkt kijkt naar boven
28
okt 15.00u: AEX naar boven uit vlag gebroken
28
okt 16.00u: Beursindex staat weer op verlies
28
okt 17.00u: Steun van lijn, kopers weer sterk
Overzicht
van eerder in En
dan nog dit... besproken onderwerpen
Naar boven
|